Autoryzowany dystrybutor Enscape w Polsce
Blog

6 wskazówek dotyczących tworzenia realistycznych renderów w Enscape

Autor: Melos Azemi
Autor wizualizacji: Przemysław Meżyński

Wyjątkowo szybkie tworzenie świetnie wyglądających renderów jest możliwe dzięki zaawansowanemu silnikowi renderowania, którym jest program Enscape. 

Jeśli chcesz sprawić, aby twoje rendery były jeszcze bardziej realistyczne, zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi renderowania.

Wskazówka 1: Użyj materiałów PBR

Dobra konfiguracja materiałów w całej scenie ma kluczowe znaczenie dla uzyskania realistycznych rezultatów. Jeśli nowa Biblioteka materiałów Enscape (dostępna od wersji Enscape 3.1 - aktualną wersję możesz pobrać tutaj) nie spełnia wszystkich Twoich potrzeb w kwestii materiałów, to bez problemów możesz skorzystać z innych materiałów PBR z zasobów zewnętrznych.

PBR to skrót od Physically Based Rendering, co oznacza, że ​​materiały oznaczane tym skrótem są oparte na obiektach rzeczywistych i są bardzo realistyczne. Możesz pobrać materiały PBR z wielu źródeł online (kilka jest wymienionych w tym artykule z bezpłatnymi zasobami), ale istotne jest, aby umieć z nich korzystać. 

Po wybraniu materiału, który Ci się podoba, pojawi się kilka bitmap do pobrania. Każda z nich ma swoje szczególne przeznaczenie. Zazwyczaj nie będziesz musiał używać ich wszystkich w Enscape. Zwykle pobieram mapy: Diffuse dla Albedo; Displacement, Bump i Normal dla wysokości i Roughness dla odbić. Po ich pobraniu możesz z łatwością zastosować je do swoich renderów w Enscape. 

Aby to zrobić, utwórz nowy materiał w natywnym oprogramowaniu, którego używasz do modelowania i załaduj mapę Diffuse. Następnie przejdź do zakładki Edytor Materiałów Enscape, by określić charakterystykę danego materiału. Zaimportuj dodatkowe mapy do właściwych sekcji i ustal ich parametry. 

Materiał PBR wygląda o wiele bardziej realistycznie niż zwykła płaska tekstura danego materiału. Użycie go oszczędza czas, który musiałbyś poświęcić na samodzielne konfigurowanie wszystkich parametrów konkretnych materiałów.

Wskazówka 2: Skorzystaj z profili IES

Chociaż domyślne rozproszenie światła w Enscape jest naprawdę dobre, to dodatkowe użycie profili oświetlenia IES może istotnie zwiększyć realizm wykonywanych renderów. 

Jeśli do tej pory nie słyszałeś o plikach w formacie .ies, to pliki te zawierają w sobie dane takie jak kształt wiązki światła oraz kąt jej padania. Zapewnia to bardziej fotorealistyczny rozkład oświetlenia w renderowanych obrazach niż domyślny rozkład światła w większości silników renderujących.

Profile IES bazują na rzeczywistym rozkładzie promieni światła, a niektóre z nich tworzone są na podstawie producentów konkretnych żarówek lub innych obiektów świetlnych. Wiele profili IES dostępnych jest za darmo online (do pobrania) i możesz je łatwo przesłać do Enscape. 

Profil IES można zastosować w renderowanej scenie za pomocą polecenia „Załaduj profil IES”. Dzięki temu domyślny rozkład oświetlenia, który oferuje Enscape, zostaje zastąpiony wybranym przez ciebie profilem IES. Moim zdaniem prawidłowe użycie tej funkcji, może znacznie poprawić jakość Twojego renderu. 

Wskazówka 3: Skorzystaj ze światła własnego

Większość twoich scen prawdopodobnie jest oświetlana sztucznymi źródłami światła. Niektórzy początkujący użytkownicy Enscape mogą nie wiedzieć, że umieszczenie źródła światła w pobliżu obiektu świetlnego w rzeczywistości nie oświetla samego obiektu świetlnego. Jest jeden prosty sposób na rozwiązanie tego problemu. 

Jeśli chcesz oświetlić zewnętrzne źródło światła, możesz wybrać materiał za pomocą narzędzia Pipeta (w programie SketchUp) i zmienić typ materiału w Edytorze materiałów Enscape na „światło własne”, dzięki czemu będzie wyglądać, jakby część światła pochodziła z wnętrza obiektu.

Autor wizualizacji: Przemysław Meżyński


Za pomocą suwaka możesz wzmocnić lub zmiękczyć światło w zależności od wymagań sceny, a także zmienić emitowany przez nie kolor. 

Sposób ten można również zastosować do innych rodzajów świateł, takich jak lampy wiszące, oświetlenie wpuszczane, lampy itp. 

Wskazówka 4: Wstaw mapy/tła HDRI

Kolejnym sposobem, dzięki któremu możesz tworzyć bardziej realistyczne rendery, są mapy HDRI (w Enscape określane jako tło sferyczne Skybox). Mapy HDRI pomagają nam na dwa różne sposoby podczas renderowania: pierwszym z nich jest zapewnienie tła dla naszego horyzontu, a drugim jest dostarczenie realistycznego źródła światła z rzeczywistych scenerii. 

W Enscape jest kilka gotowych do użycia map HDRI. Jeśli jednak pobrałeś już inną mapę HDRI, aby ją zastosować, przejdź do Ustawień wizualnych Enscape, kliknij zakładkę Niebo, zmień opcję na Skybox, a następnie załaduj ją z lokalizacji, do której go pobrałeś. 

Większość map HDRI sprawi, że niebo i oświetlenie będą wyglądać zupełnie inaczej niż domyślne niebo Enscape. Możesz przetestować wiele map HDRI i zobaczyć różnicę między nimi, po czym wybrać tą, która najbardziej Ci odpowiada. (do pobrania)

Wiele osób nie zauważa tego, ponieważ używają HDRI jako obrazu wypełniającego w tle. Ale w rzeczywistości materiały odzwierciedlają wiele z cech zawartych w mapach HDRI i dzięki temu można uzyskać bardziej realistyczne efekty oświetlenia podczas całego renderowania. 

Wskazówka 5: Dodaj wady powierzchni

Jako osoby zajmujące się wizualizacjami 3D musimy zwracać szczególną uwagę na to, gdzie pojawiają się wizualne niedoskonałości w naszym codziennym życiu, aby prawidłowo zastosować je w naszych renderach. W prawdziwym świecie nie ma czegoś takiego jak idealne narożniki pod kątem 90° czy nawet równomiernie gładkie powierzchnie. Uważam, że powinniśmy dążyć do tego realistycznego wyglądu również w naszych renderach (oczywiście w zależności od konkretnego przypadku i sytuacji). 

Aby móc zastosować niedoskonałości, najpierw musimy znaleźć źródło takich map. Możemy skorzystać z kilku darmowych źródeł online, gdzie można znaleźć całkiem przydatne wady powierzchni. 

Jest kilka rodzajów wad powierzchni, które poleciłbym szczególnie. Są to: kurz, rysy i odciski palców. Po pobraniu kilku tekstur dla każdego rodzaju niedoskonałości możesz przejść do następnego kroku i zobaczyć, jak zastosować je do swoich renderów. 

Korzystam z dwóch sposobów wprowadzania skaz, a dobieram je w zależności od bieżących potrzeb.

Pierwszym i najszybszym jest zastosowanie niedoskonałości powierzchni do materiału za pomocą Edytora materiałów Enscape. Wybraną mapę niedoskonałości (np. Albedo lub Height) można zaimportować w sekcji Odbicia. W tym celu należy kliknąć widoczną tam ikonę folderu. W niektórych przypadkach może to działać całkiem dobrze, ale czasem lepiej zastosować niedoskonałości tylko do określonego obszaru powierzchni. 

Najpierw tworzę nową powierzchnię w obrębie istniejącej już powierzchni. Używam do tego narzędzia do rysowania odręcznej linii, dzięki czemu udaje mi się uzyskać dowolny, nawet najbardziej nieregularny kształt. Następnie kopiuję istniejący materiał i nakładam go na powierzchnię, którą właśnie utworzyłem.

Po utworzeniu kopii przechodzę do Edytora materiałów Enscape i nakładam mapę niedoskonałości w sekcji Odbicia. Dostosuj parametry Metaliczność i Refleksy za pomocą suwaka, aby powierzchnie odbijały światło w zbliżony sposób. To w zasadzie byłoby na tyle. 😊

Zaledwie kilka minut dodatkowej pracy doda kolejną warstwę uszczegółowienia do Twoich renderów i sprawi, że będą wyglądać bardziej realistycznie.

Autor wizualizacji: Przemysław Meżyński


Wskazówka 6: Stwórz realistyczną trawę w Enscape

Czasami domyślna trawa Enscape nie spełnia oczekiwań co do jej wyglądu. 

Dzięki informacjom znalezionym w wątku na Forum społeczności Enscape dowiedziałem się, jak poprawić jakość trawy w moich renderach. 

Pierwszym krokiem, aby osiągnąć realistycznie wyglądającą trawę, jest uzyskanie obrazu, którego użyjemy jako zamiennika dla domyślnego odwzorowania trawy. 

PIC

Aby zastąpić domyślną trawę, przejdź do:

Disk C: > Users > Local > Programs > Enscape > Renderer > System > Data > Textures > Enscape > Common

Chociaż musisz otworzyć wiele folderów, to nie jest to skomplikowana procedura. Po dotarciu do końcowego pliku, wystarczy wybrać plik z oryginalną teksturą trawy i zapisać ją w innym miejscu, na wypadek, gdybyś chciał umieścić ją z powrotem w Enscape, a następnie zastąpić ją pobraną, nową teksturą trawy.

Jeśli chcesz jeszcze bardziej ulepszyć swoją trawę, naprawdę polecam teksturę, którą również znalazłem we wpisie Herbo. Pochodzi ona z posta Dana Stine'a Top Tips for Rendering Grass in Enscape na blogu. Są tam dodane różne odcienie zieleni, co w efekcie jeszcze lepiej odzwierciedla rzeczywisty wygląd trawy. Dodatkowe tekstury do pobrania.

Autor wizualizacji: Przemysław Meżyński

Chcesz podzielić się swoimi wskazówkami? 

Masz jakieś porady dotyczące przepływu pracy, którymi chcesz się podzielić ze społecznością Enscape? Skontaktuj się z nami, aby pojawić się na blogu Enscape!

Autor: Melos Azemi

Bio: Melos jest studentem architektury, wykonuje wizualizacje 3D i tworzy na YouTube kanał „Scale”. Obcując ze światem architektury przez całe życie, Melos postanowił tworzyć treści, w których dzieli się swoją pasją.

Wypróbuj Enscape bezpłatnie

Chcesz poczuć, jak łatwo jest zintegrować silnik Enscape z Twoim oprogramowaniem do modelowania, aby tworzyć przepiękne wizualizacje dla klientów? Pobierz Enscape – całkowicie bezpłatnie. Obsługujemy systemy Revit, SketchUp, Rhino, Archicad i Vectorworks, a od rozpoczęcia pracy dzieli Cię zaledwie chwila.

Wypróbuj bezpłatnie